کد مطلب:77801 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:125

نامه 078-به ابوموسی اشعری











و من كتاب له علیه السلام

اجاب به اباموسی الاشعری عن كتاب كتبه الیه من المكان الذی اتعدوا فیه للحكومه. و ذكر هذا الكتاب سعید بن یحیی الاموی فی كتاب «المغازی».

یعنی و از مكتوب امیرالمومنین علیه السلام است، در جواب مكتوب اباموسی اشعری كه نوشته بود به حضرت علیه السلام از جایی كه وعده كرده بودند در آن از برای حكم كردن میان حضرت علیه السلام و معاویه. و ذكر كرده است این مكتوب را سعید بن یحیی اموی، یعنی منسوب به امیه، در كتاب مسمی به «كتاب مغازی».

«فان الناس قد تغیر كثیر منهم عن كثیر من حظهم، فمالوا مع الدنیا و نطقوا بالهوی. و انی نزلت من هذا الامر منزلا معجبا، اجتمع به اقوام اعجبتهم انفسهم، فانی اداوی منهم قرحا اخاف ان یعود علقا و لیس رجل-فاعلم-احرص علی جماعه امه محمد، صلی الله علیه و آله و الفتها منی، ابتغی بذلك حسن الثواب و كرم الماب.»

یعنی پس به تحقیق كه مردمان متغیر و محروم شدند بسیاری از ایشان از بسیاری از نصیب و بهره ی آخرت ایشان، پس میل كردند به سوی دنیا و سخن گفتند به خواهش نفس و به تحقیق كه من نازل شدم از كار خلافت به منزل عجبی كه اتفاق كردند در آن جماعتی كه به عجب و كبر انداخته بود ایشان را نفسهای ایشان، یعنی محاكمه كردن حكمین در میان او علیه السلام و معاویه. پس به تحقیق كه من مداوا و معالجه می كنم از ایشان جراحتی كه

[صفحه 1214]

می ترسم كه عود كند آن جراحت به خون بودن، یعنی به حالت اول جراحت، پس بدان كه نیست مردی حریص تر بر اتفاق كردن امت محمد، صلی الله علیه و آله و الفت داشتن ایشان از من، در حالتی كه طلب می كنم در آن ثواب نیك را و مرجع با كرامت را.

«و سافی بالذی و ایت علی نفسی و ان تغیرت عن صالح ما فارقتنی علیه، فان الشقی من حرم نفع ما اوتی من العقل و التجربه و انی لاعبد ان یقول ائل بباطل و ان افسد امرا قد اصلحه الله. فدع ما لا تعرف، فان شرار الناس طائرون الیك باقاویل السوء. و السلام.»

یعنی و زود است كه من وفا می كنم به آن چیزی كه وعده كرده ام بر نفس خودم و اگر چه متغیر شدی تو از حالت نیكی كه مفارقت كردی مرا بر آن حالت، پس به تحقیق كه بدبخت كسی است كه محروم باشد از منفعت آن چیزی كه داده شده است به او از عقل و تجربه و به تحقیق كه من در خشم می شوم از اینكه بگوید گوینده ای قول باطلی را و از اینكه فاسد گردانم امری را كه گردانیده است خدا آن را به اصلاح و خیر. پس بگذار چیزی را كه تو نمی شناسی از احكام، پس به تحقیق كه بدكاران مردمان پرواز می دهند به سوی تو و زود می رسانند به تو گفتارهای بد را.

[صفحه 1215]


صفحه 1214، 1215.